I dagens digitale verden handler markedsføring om mer enn bare magefølelse. Datadrevet markedsføring hjelper deg med å forstå hvem kundene dine er, hvordan de oppfører seg, og hvordan du kan møte dem med skreddersydde budskap som fører dem nærmere et kjøp.
I stedet for å basere seg på gjetninger om alder og kjønn, ser vi på hva kundene faktisk gjør på nettet. Deres handlinger gir verdifulle data som hjelper oss med å målrette markedsføringen din mer presist og effektivt.
Det er viktig å komme raskt i gang med innsamling av data. Våre markedsføringsverktøy fungerer best når vi tar i bruk maskinlæring og kunstig intelligens. For å få til dette trenger vi gode datasett, og de bygger vi basert på en rekke interaksjoner i nettsidene dine.
Når vi så har bygget datasett, som også kan kalles målgrupper, kan vi enten kommunisere mot disse direkte eller få våre systemer til å opprette speilpublikum. På denne måten kan vi finne nye, potensielle kunder. Hvis vi i tillegg samler inn kundedata i en kundebehandlingssystem (CRM), kan vi bruke automatiserte markedsføringsmetoder som selvutløses basert på interaksjoner i nettsidene dine. Dette kalles på godt norsk Marketing Automation.